Karawaning, czyli podróżowanie kamperem lub samochodem z przyczepą kempingową staje się w Polsce coraz bardziej popularnym hobby. Przed rozpoczęciem swojej przygody z tą formą spędzania wolnego czasu, należy dokładnie przyjrzeć się oferowanym pojazdom, szczególnie jeżeli kupujemy je „z drugiej ręki”.
Ze względu na wysokie ceny, czasem nawet porównywalne z cenami mieszkań, na nowego kampera nie może sobie pozwolić każdy. W tym przypadku nawet zamożniejsi klienci, z wyjątkiem pasjonatów, mogą po prostu nie być skłonni do wydawania dużych pieniędzy na sprzęt do sezonowego jedynie hobby. Wolą więc nabyć pojazd używany.
O czym należy pamiętać przede wszystkim?
Kupując pojazd „z drugiej ręki”, musimy być przygotowani na ewentualne próby ukrycia rozmaitych usterek. Podstawą jest zabranie kampera do mechanika. Istnieją wyspecjalizowane warsztaty zajmujące się przeglądami i serwisem takich pojazdów, jednak zwykły mechanik samochodowy również powinien sprawdzić wszystko, jak należy. Warto również sprawdzić, czy w okolicy znajdziemy miejsca, w których możemy zważyć pojazd. Masa nie może zbytnio odbiegać od tej deklarowanej w dokumentach. Może to być przyczyną licznych problemów przy rejestracji i przeglądzie jak również przy kontroli wagowej pojazdu. Istnieją również rzeczy które możemy – i powinniśmy – skontrolować na własną rękę. Dotyczy to przede wszystkim dokładnego sprawdzenia dokumentacji pojazdu w celu sprawdzenia, czy wszystkie numery seryjne zawarte w tych dokumentach zgadzają się ze stanem rzeczywistym. Naszą czujność zdecydowanie powinien również obudzić brak jakiejkolwiek udokumentowanej historii serwisowej. Po upewnieniu się o poprawności dokumentów, powinniśmy przystąpić do dokładnych oględzin pojazdu. Najistotniejszą rzeczą jest sprawdzenie stanu podwozia – wszelkie usterki, takie jak rdza czy wycieki z silnika, tudzież z układu kierowniczego wiążą się z wysokimi kosztami. Koniecznie przyjrzyjmy się także oponom. Jeżeli bieżnik starty jest nierównomiernie, świadczy to o złym wyważeniu pojazdu, co negatywnie wpływa na komfort jazdy oraz na jego bezpieczeństwo. Należy też sprawdzić czy zbiorniki na wodę są napełnione – jeśli nie, może to świadczyć o tym, że sprzedawca próbuje ukryć przed nami usterki, jak np. ich nieszczelność czy też niesprawność pomp wodnych albo systemów spustowych. Zażądawszy napełnienia tych zbiorników, możemy skontrolować ich stan, a przy okazji sprawdzić dokładnie, czy wszystkie urządzenia korzystające z zasobów wody w zbiornikach (np. kran, toaleta, prysznic, pompa wody i systemy spustowe) działają poprawnie. Naprawa tych urządzeń może się bowiem okazać bardzo kosztowna.
Warto również zawczasu pomyśleć o ubezpieczeniu
Wbrew pozorom, wybór w tym przypadku nie jest prosty. Polisy oferowane przez większość firm mogą się okazać po prostu nieopłacalne, szczególnie dla osób, dla których karawaning jest wyłącznie weekendowym hobby. W Wielkiej Brytanii bardzo popularnym rozwiązaniem tego problemu jest skorzystanie z usług firm zajmujących się ubezpieczeniami specjalistycznymi, zwanymi motorhome insurance. Jest to tańszego rodzaju ubezpieczenie, które zyskało na swojej popularności szczególnie w Wielkiej Brytanii, gdzie oferuje je między innymi firma
https://www.lancasterinsurance.co.uk/insurance/motorhome-insurance/. Ze względu na ich opłacalność, przy zachowanym poziomie świadczonych usług, powinniśmy szukać analogicznych rozwiązań w Polsce.